لمینت دندان

لمینت دندان برای زنان باردار چگونه انجام می شود؟

آیا امکان لمینت در دوران بارداری وجود دارد؟

روش‌های زیبایی دندانپزشکی مثل لمینت دندان در دوران بارداری ضرورت ندارد؛ چرا که حاملگی روی دهان و دندان تاثیر می‌گذارد. تورم و التهاب لثه، تحلیل مینای دندان، و کاهش کلسیم در بدن مادر از همین تغییراتی هستند که باعث شده دندانپزشکان انجام لمینت را به بعد از این دوران و زایمان موکول کنند. این نوع مشکلات در بارداری می‌تواند علت افتادن لمینت دندان باشد. در این صورت ممکن است ماندگاری لمینت دندان کم شود.

عوارض لمینت دندان برای زنان باردار

انجام لمینت دندان در خانم‌های حامله، عوارض و مشکلات بارداری را برای مادر و جنین به‌دنبال دارد. از عوارض لمینت در زنان باردار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. تورم و التهاب لثه

تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها در حاملگی مشکلات و دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند که علائم آن بیشتر از همه در دهان و دندان نمایان می‌شود. التهاب لثه در بارداری شایع بوده و در صورت لمینت تشدید شده و ممکن است باعث بیماری‌های جدی شود. لمینت و پوسیدگی دندان با هم ارتباط دارند و این مشکل در بارداری تشدید می‌شود.

دندانپزشکان انجام لمینت را به بعد از این دوران و زایمان موکول می‌کنند.

۲. کاهش کلسیم در بدن مادر

جنین از مواد مغذی بدن مادر به‌خصوص کلسیم تغذیه می‌کند که آن را از دندان و استخوان‌های مادر می‌گیرد. انجام لمنیت در دوران بارداری باعث کاهش کلسیم بدن مادر می‌شود. عوارض آن هم تحلیل‌رفتن دندان‌های مادر خواهد بود.

۳. تحلیل مینای دندان

علاوه‌بر مشکلات لثه‌ای، تحلیل مینای دندان هم در این دوران معمولا زیاد دیده می‌شود. برای انجام لمینت دندانپزشک باید بخشی از مینای دندان را بتراشد، این یعنی میزان آسیب‌دیدگی مینای دندان در دوران حاملگی بیشتر است.

لمینت در سه ماهه اول بارداری

انجام لمینت  در سه ماهه اول بارداری نه مورد تایید دندانپزشک است و نه دکتر زنان. چرا که بافت جنین در سه ماه نخست بارداری در حال تشکیل‌شدن است و استفاده از مواد شیمیایی باعث ایجاد مشکلات و حساسیت می‌شود. به‌علاوه اینکه علائم بارداری مثل حالت تهوع، بی‌اشتهایی و استفراغ در سه ماه اول فرایند درمان را سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند. سرگیجه و معده درد از علائم بارداری است که این مشکلات را افزایش می‌دهند. معمولا توصیه می‌شود که خانم‌ها در سه ماهه اول بارداری حداقل ۲ بار ویزیت دندانپزشکی داشته باشند.

لمینت دندان در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای درمان‌های ترمیمی دندانپزشکی است که بهتر است طی ۲ جلسه انجام شود تا به مادر فشار نیاید. به‌خصوص که درازکشیدن به پشت در مدت طولانی برای خانم باردار مناسب نیست. از آنجایی که اعضای جنین تقریبا در این بازه شکل گرفتند بهترین زمان برای انجام درمان زیبایی دندانپزشکی است. بنابراین اگر قصد انجام لمینت در حاملگی را دارید بهتر است در سه ماهه دوم مراجعه کنید. همچنین باید از پزشک سوال کنید که لمینت  برای چه کسانی مناسب است تا از مشکلات بعدی آن آگاه باشید.

لمینت دندان در سه ماهه سوم بارداری

بیشترین میزان رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری شکل می‌گیرد و انجام درمان‌های سخت و طولانی مثل لمینت دندان برای خانم‌های حامله به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. درازکشیدن طولانی‌مدت به پشت به عروق خونرسان جفت فشار می‌آورد و احتمال ازبین‌رفتن جنین به‌خاطر کمبود خون افزایش پیدا می‌کند.

, ,
انواع کامپوزیت دندان و تفاوتد کامپوزیت با روکش دندان