دندان درد

بهترین روش درمان سریع دندان درد

مهمترین روش های درمان سریع دندان درد این ها هستند

روش های زیادی وجود دارد که تحت عنوان درمان سه سوته دندان درد شناخته می شوند این 4 روش که عمدتا دارویی هستند از همه شناخته شده تر میباشند:

1. مصرف قرص های مسکن دندان درد بدون نسخه

قرص و داروی مسکن اولین درمان پیش روی شماست. در بیشتر خانه ها داروهای اورژانسی و مسکن وجود دارد. شما می توانید از داروهایی مانند ژلوفن، ایبوپروفن، استامینوفن و یا انواع قرص دندان درد ترکیبی ترکیبی که شامل کافئین+ استامینوفن+ایبوپرفن هستن  استفاده کنید. این ها واقعا درمان سه سوته دندان درد هستند و می توانند بعد از چند دقیقه درد شما را تسکین دهند.

برخی از انواع قرص دندان درد ترکیبی بدون نسخه قابل خریداری هستند اما اگر برای درمان سه سوته دندان درد شدیدی که شما را زمینگیر کرده مسکن قوی تری بخواهید حتما نیاز به نسخه پزشک یا دندانپزشک دارید.

لازم به ذکر است که مصرف دارو تنها می تواند به صورت موقت هر نوع دردی را تسکین دهد و بعد از اینکه نیم عمر دارو در بدن تمام شد، مجددا درد شروع می شود. سازوکار این داروها سرکوب کردن گیرنده های عصبی د

ر ناحیه دندان و لثه است. بنابراین زمانی که دیگر به دوز کافی نداشته باشد، دیگر نمی تواند گیرنده های درد را سرکوب کرده و قاعدتا درد مجددا برخواهد گشت.

هشدار در خصوص مصرف مسکن برای دندان درد شدید

در نظر داشته باشید که داروها دقیقا باید مطابق دستورالعمل داخل جعبه آن مصرف شود. از خوردن بیش از حد آن ها اجتناب کنید و در یک زمان تنها یک قرص بخورید. همچنین استفاده از قرص برای کودکان باید با احتیاط بوده و دوز کمتر انجام شود. داروها را به کودکان زیر 4 سال ندهید زیرا ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد.

دندان درد

2. استفاده از ژل بی حس کننده دندان

اگر به دارو دسترسی ندارید می توانید به فکر استفاده از بی حس کننده های موضعی باشید. این بی حس کننده ها در داروخانه ها قابل خریداری است همچنین در برخی فروشگاه های محلی در دسترس هستند. به عنوان مثال قطره دنتول یکی از این دست بی حس کننده ها است.

این قطره باید به لثه اطراف دندانی که درد می کند اعمال شود و قادر است برای چند ساعت درد را ساکت کند. دنتول و نمونه های مشابه قادرند تا درد شبانه را به خوبی مهار کنند. در واقع آن ها قاتل دندان درد شبانه هستند.

3. بالا نگه داشتن سر

بالا نگاه داشتن سر شاید یک کار بیهوده به نظر برسد و نتوان به آن به چشم یک قاتل دندان درد شدید نگاه کرد اما می تواند درد دندان را کاهش دهد. علت اینکه گفته می شود سر بالا نگاه داشته شود این است که گردش خود به در کاسه سر و اطراف دندان شما کاهش یافته و همین موضوع باعث تسکین اندک می شود. بالا نگاه داشتن سر مخصوص در افرادی که درد ضربان دار دارد بسیار موثر است.

4. شستشوی دهان با دهانشویه

یک روش دیگر برای درمان دندان شدید که تقریبا فوری است، استفاده از دهانشویه است. در این روش شما مقدار کمی از محتوای یک دهانشویه حاوی فلوراید و در صورت امکان الکلی را در داخل دهان ریخته و آن را میچرخانید. هدف این است که التهاب لثه کاهش یافته و باکتری های اطراف دندانی که درد می کند از بین بروند. اینکار حتی اگر باعث درمان سریع دندان درد نشود اما آن را کاهش داده و قابل تحمل تر می کند.

5. غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک از رایج ترین روش های درمان درد است. به صورت مشابه در این روش هم شما آب نمک ولرم را در داخل دهان میچرخانید. اینکار را می توانید هر 1 ساعت به مدت 2 دقیقه تکرار کنید.

درمان خانگی دندان درد

روش های بالا معمولا در اینترنت به عنوان قاتل دندان درد یا درمان سه سوته درد  معرفی می شوند و تا حد زیادی پاسخگو هستند. همچنین امتحان کردن روش های خانگی نیز می تواند مفید باشد. برخی از رایجترین روش های تسکین دردهای داخل دهان در خانه این ها هستند:

• قرار دادن یک حبه سیر کوچک له شده در محل درد برای 1 دقیقه و شستشوی دهان
  • استفاده از چای کیسه ای سرد شده در محل درد
  • گذاشتن کمپرس یخ روی صورت در ناحیه ای که درد دارید
  • استفاده از عصاره میخک
  • شستشوی دهان با چای نعنای سرد شده
  • و ….

درمان دندان درد در دندانپزشکی

درمان دندانپزشکی این مشکل بسته به علت درد متفاوت بوده و می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

• برداشتن پوسیدکی و پر کردن دندان
  • درمان آبسه دندان در صورتی که علت آبسه باشد
  • عصب کشی یا درمان ریشه دندان چناچه دندان عفونت کرده باشد
  • کشیدن دندان اگر عفونت بسیار زیاد باشد
  • آنتی بیوتیک درمانی بعد از درمان اولیه
چگونه از مینای دندان خود مراقبت کنیم؟
بهترین مسواک برای دندان لمینت شده |روش های مراقبت از دندان لمینت شده