جرمگیری دندان

آیا جرمگیری دندان باعث پوسیدگی می شود؟

سیاری از افرادی که قصد انجام جرم گیری دندان های خود را دارند، نگران آسیب دیدن دندان هایشان به واسطه جرم گیری هستند. در برخی موارد حتی توصیه دندانپزشک به انجام جرم گیری نیز بی فایده است و آنها دائما این سوالات را تکرار می‌ کنند که آیا جرم گیری دندان را خراب می‌ کند؟ اصلا انجام آن چه ضرورتی دارد؟ آیا جرم گیری دندان های من را در معرض خطر قرار می‌ دهد؟ و … قبل از پاسخ دادن به این سوالات لازم است توجه داشته باشید که اگر انجام جرم گیری دندان به شما توصیه شده است، حتما دندانپزشک‌ تان تشخیص داده که با توجه به شرایط دندان‌ هایتان لازم است این درمان را انجام دهید.

پس اگر به دندانپزشک خود اعتماد دارید، بهتر است ریش و قیچی را دست او بسپارید! اما می‌ توانید نگرانی هایتان پیرامون جرم گیری دندان را با او مطرح نمایید تا بهترین راهنمایی را دریافت کنید. ما نیز در این مطلب با بیانی ساده به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا جرم گیری دندان را خراب می کند یا نه! از توجه شما تا انتهای مطلب بسیار سپاسگزاریم.

جرمگیری دندان

چه زمانی به انجام جرم گیری دندان نیاز است؟

مقدار جرم و پلاک های جمع شده روی هر دندان با توجه به جنس و کیفیتی که دارد و همچنین میزان رعایت اصول مراقبتی توسط فرد متفاوت است. بر همین اساس برخی از افراد سالی یکبار به جرم گیری نیاز دارند در حالیکه ممکن است بعضی دیگر هر ۴ یا ۶ ماه یکبار برای جرم گیری اقدام کنند.

به طور کلی اگر پلاک های جمع شده روی دندان و اطراف لثه به حدی زیاد و سخت شوند که مسواک و نخ دندان نتوانند آنها را حذف نمایند و یا مشکلاتی نظیر التهاب و خونریزی لثه و بوی بد دهان ایجاد کنند، جرم گیری ضرورت پیدا خواهد کرد تا از مشکلات بعدی نظیر شل شدن دندان و از دست دادن دندان جلوگیری کند.

 آیا جرم گیری دندان را خراب می کند؟

اگر بخواهیم به این سوال رایج در یک کلمه پاسخ دهیم، باید بگوییم خیر.

جرم گیری باعث آسیب رساندن به دندان ها نمی شود و برعکس از آنها در برابر آسیب های ناشی از تجمع جرم و پلاک و مشکلات متعاقب محافظت خواهد کرد. در واقع درست است که مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان از مهم ترین اصول مراقبتی دندان ها هستند اما هر چقدر هم دقیق و منظم دنبال شوند، باز هم به اندازه یک روش تمیزکاری حرفه ای نظیر جرم گیری در برداشتن جرم و پلاک از دندان ها و اطراف لثه موفق نیستند.

درست است که انجام جرم گیری توسط افراد غیر حرفه ای و به شیوه نادرست می تواند به دندان ها صدمه بزند اما این مسئله در مورد هر نوع درمان پزشکی دیگر نیز صدق می کند و سپردن پروسه درمان به یک پزشک حاذق، احتمال بروز مشکل را به حداقل خواهد رساند. اما اینکه تصور کنیم خود جرم گیری دندان یک روش غیر ایمن و آسیب رسان است، به هیچ وجه منصفانه و منطقی به نظر نمی رسد.

چرا برخی از مردم فکر می کنند که جرم گیری دندان ها را خراب می کند؟

خب حالا که متوجه شدید جرم گیری توسط یک دندانپزشک با تجربه یک روش کاملا ایمن و موثر برای ارتقای سلامت دندان های شماست، می توانید با خیال راحت برای انجام آن اقدام کنید. اما به نظر شما چرا بعضی از مردم اینقدر نگران هستند که آیا جرم گیری دندان را خراب می کند؟ چه چیزی باعث شده که این باور غلط تا این حد جدی گرفته شود؟

اول از همه باید توجه داشته باشید که متأسفانه باورهای نادرست این چنینی در زمینه پزشکی، سلامت، تناسب اندام، تغذیه و … کم نیستند. به عنوان مثال بحث واکسن و افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری ها و حتی نازایی و سقط جنین سال هاست که در جوامع مطرح است. با وجود آنکه چنین ادعاهایی در اغلب موارد بدون هیچ گونه پشتوانه علمی مطرح می شوند اما می توانند ناخودآگاه بر روی تصمیمات ما تأثیر بگذارند. شایعه خراب شدن دندان ها به خاطر انجام جرم گیری نیز یکی از این دام‌ هایی است که خیلی از ما گرفتار آن می شویم.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
دندان قروچه با دندان های ما چیکار میکنه؟+راه درمان
نوشتهٔ بعدی
5علت زرد شدن دندان ها+روش سفیدکردن دندان ها

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonثبت نوبت ‎09130559844